Recenzja koncertów VIII EFAM - dzień 1

Recenzja koncertów VIII EFAM - dzień 1

Ósmą już edycję Europejskiego Festiwalu Akademii Muzycznych otworzył koncert “W południe na Pradze Południe”, którego gospodarzami byli muzycy związani z Białoruską Państwową Akademią Muzyczną w Mińsku.

Nagradzany już za swe znakomite interpretacje charyzmatyczny lutnista Stefan Yasinefta jest muzykiem o głębokiej wrażliwości, nie obca mu refleksja nad istotą czasu w muzyce, dowiódł tego w Sarabandzie z Suity a-moll Sylviusa Leopolda Weissa. Profesjonalnie zabrzmiało w jego wykonaniu także Presto, grane w sposób wyważony, choć niepozbawiony werwy. 

W chopinowskim Scherzu cis-moll op. 39 Olgierd Grishchenko wydobył pierwiastek liryczny zawarty w niezapomnianym chorale, który zdaje się rezonować z poetyką obecnego czasu zadumy. Wielowymiarowość Wariacji b-moll Karola Szymanowskiego zwieńczonych finałem, granym z młodzieńczą energią, ukazała wiele atutów tego młodego pianisty, pokazując jego bogatą wyobraźnię i temperament.

Koncert ten z pewnością był szczególnym wydarzeniem dla młodej utalentowanej sopranistki Agaty Maziarskiej, której przy fortepianie towarzyszył Grishchenko,
bowiem zadebiutowała dziś także w roli prelegentki, a był to debiut udany, niezwykle ciepło przyjęty przez festiwalową publiczność. W ich interpretacji usłyszeliśmy cztery arie, wykonane uroczo z odrobiną humoru, wieńczące ten wyjątkowy koncert, któremu przyświecała idea poszukiwania wspólnych inspiracji.

 

 


Drugą odsłonę Festiwalu, a tym samym szansę na niezapomniane przeżycia artystyczne, przyniósł występ fenomenalnego Vilensky Jazz Trio. Gospodarzem koncertu był doskonale znany już festiwalowej publiczności wspaniały pianista wirtuoz, improwizator i kompozytor Konstanty Wileński. Część programu stanowiły jego własne kompozycje oparte na tematach sięgających tradycji romantycznej (Chopin, Schumann), wśród nich zaś szczególną uwagę zwróciły Wariacje na temat Paganiniego w pełnym pasji, blasku i witalności wykonaniu młodego utalentowanego pianisty Yehora Bakhmuta, ukazującym jego wrażliwość i wyobraźnię. Program koncertu, na który złożyło się także wiele standardów jazzowych w mistrzowskim wykonaniu Konstantego Wileńskiego, Krzysztofa Błaszkiewicza (kontrabas) i Piotra Biskupskiego (perkusja) spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności, co nie dziwi mając na uwadze z jakim żywiołem (a w zasadzie z trzema) mieliśmy styczność.

 


 

Koncert wieńczący pierwszy dzień Festiwalu rozpoczęła nieoceniona prelekcja Maxymiliana Bylickiego, gospodarza tego wieczoru. Otwierającą kompozycją był Kwartet smyczkowy d-moll op. 8 nr 3 Józefa Elsnera, o wyraźnych wpływach mozartowskich, w znakomitej interpretacji studentów Królewskiego Instytutu Muzyki i Pedagogiki w Namur (Belgia), pochodzących z Turcji, Meksyku, Tajlandii i Grecji: Defne Ekmekçi (skrzypce), Miguel Ángel Jiménez Govea (skrzypce), Hang Su (altówka), Artemis Koukouzika (wiolonczela). Ich porywający (na sposób klasyczny) występ cechowała niezwykła synergia w kreowaniu spójnej wizji artystycznej, dbałość o szlachetność i homogeniczność brzmienia, a także radość płynąca z muzycznego partnerstwa.

Niekwestionowaną bohaterką wieczoru była obdarzona pięknym sopranem wspaniała Sara Geeraerts, której wzruszające interpretacje (arie operowe Rossiniego, Donizettiego i Pucciniego) zachwycały dojrzałością i kunsztem, a przy tym ujmującą szczerością.  

W gronie utalentowanych muzyków znalazła się także Polka, Oktawia Bylicka (harfa), wykonawczyni partii solowej w Danse sacrée et danse profane Debussy’ego. Cechujące jej grę bogate brzmienie i wyobraźnia muzyczna uwypukliły impresjonistyczny koloryt wyrafinowanej estetyki utworu.

Podsumowaniem koncertu wyśmienitych młodych artystów był występ profesora Pierre’a Fontenelle’a wybitnego, rozwijającego międzynarodową karierę, wszechstronnie utalentowanego wiolonczelisty, który swą przejmującą interpretacją Seven Andrei Casarrubios, utworu o przesłaniu symbolicznym, zaprezentował artyzm najwyższej próby.

 

 


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.