Recenzja koncertów VIII EFAM - dzień 2

Recenzja koncertów VIII EFAM - dzień 2

Drugi dzień VIII Europejskiego Festiwalu Akademii Muzycznych rozpoczął koncert muzyki kameralnej w interpretacji artystów związanych z Litewską Akademią Muzyki i Teatru w Wilnie – utalentowanego małżeństwa – Julii (skrzypce) i Pauliusa (fortepian) Andersson. To ze wszech miar wyjątkowe duo zaprezentowało interesujący i niezwykle zróżnicowany pod względem ekspresji repertuar, na który złożyły się trzy sonaty na skrzypce i fortepian (Beethovena, Debussy’ego i Francka). Julia i Paulius Andersson dali się poznać jako w pełni ukształtowani artyści dysponujący szerokim diapazonem środków wyrazu, bogatą wyobraźnią, a nade wszystko rzadką umiejętnością prowadzenia wielowątkowej narracji ukazując przy tym swą wielką pasję i temperament. Niekwestionowanym arcydziełem literatury kameralnej – wymagającą prawdziwego kunsztu wykonawczego Sonatą A-dur na skrzypce i fortepian Césara Francka, graną z werwą, porywająco – dopełnili obraz znakomitej kameralistyki kreując interpretacje, które z całą pewnością na długo zapadną w pamięć zachwyconej publiczności festiwalowej.

 


Rewelacją popołudniowego koncertu była prezentacja repertuaru z płyty NOWOWIEJSKI GOES JAZZ! w mistrzowskim wykonaniu profesorów Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy: Krzysztofa Herdzina (fortepian), Macieja Sikały (saksofon), Grzegorza Nadolnego (kontrabas) i Piotra Biskupskiego (perkusja). Z właściwym sobie wizjonerstwem Krzysztof Herdzin sięgnął po twórczość patrona uczelni wybierając pieśni z Warmii i Mazur oparte na oryginalnych melodiach ludowych. W jego nowatorskich aranżacjach ów pierwiastek ludowy stanowi podstawę arcyciekawej fuzji rytmów mazurowych, improwizacji jazzowej i kalejdoskopowo zmieniającej się przebogatej kolorystycznie warstwy harmonicznej. Obok kompozycji rozwibrowanych tanecznym żywiołem (Tu dolina/Oberek) znalazły się także te o nieco nostalgicznym kolorycie (Meszek w lesie, Uśnijże mi, uśnij), w tym solowa A przed wroty, niezwykle zróżnicowana fakturalnie, w której szeroko pojęty folklor ukazany został w rozległych symbolicznych kontekstach – od sztuki polifonicznej, poprzez jazzową, aż po awangardowe techniki XX-wieczne. Tradycja odczytana na nowo stała się zatem kanwą tej fascynującej muzycznej opowieści przedstawionej przez artystów najwyższej klasy, których nikomu przedstawiać nie trzeba, a których oprócz mistrzowskiego kunsztu wykonawczego i niezrównanego talentu improwizatorskiego cechuje także wielka charyzma.

 

 


Program koncertu finałowego wypełniła literatura solowa i kameralna w interpretacji artystów z Hochschule für Musik w Detmold. Rozpoczął znakomity duet profesorów tejże uczelni Elena Margolina-Hait i Alfredo Perl, którzy z energią i fantazją wykonali Sonatę D-dur op. 6 na cztery ręce Ludwiga van Beethovena. Repertuar solowy (Schumann, Ravel) zaprezentował Kārlis Gunārs Tirzītis, którego solidna pianistyka stanęła w służbie dopracowanej, bardzo spójnej interpretacji ravelowskich walców, zagranych z dbałością o zniuansowanie kolorystyczne podkreślające efemeryczny charakter tego dzieła. Znaczną część repertuaru stanowiły pieśni na głos i fortepian ukazujące bogatą tradycję tej formy (Schubert, Schuman, Wolf, Szymanowski, Poulenc). Zachwycająco brzmiały interpretacje Yisitie Zhang (sopran), której artystycznie towarzyszyła wyśmienita kameralistka Karolina Sekuła (fortepian). Duet ten doskonale odnalazł się w różnorodnym stylistycznie repertuarze, a szczególne słowa uznania należą się Zhang za precyzję w realizacji tekstu zaczerpniętego z gwary kurpiowskiej (U jeziorecka). W finale koncertu ponownie zabrzmiała muzyka solowa, tym razem w wykonaniu Nahyung Kim, fantastycznej pianistki o zacięciu wirtuozowskim, wielkiej wrażliwości i pięknym, głębokim dźwięku (Schubert-Liszt). Gospodarzem wydarzenia był Maxymilian Bylicki, którego słowo o muzyce uświetniło ten wyjątkowy wieczór wieńczący VIII Europejski Festiwal Akademii Muzycznych.

 

 


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca